Talentontwikkeling
Iedereen heeft talent, laat maar zien wie je bent!
Op onze school vinden wij het ontwikkelen van talenten van leerlingen belangrijk. Ieder heeft zo zijn of haar talenten, we hebben allemaal dingen waar we in uitblinken en mee kunnen en mogen stralen! Het ontdekken en stimuleren van deze talenten vinden wij een prachtige uitdaging. Naast het ontwikkelen van talent, vinden we het ook belangrijk juist die dingen te ontdekken en ontwikkelen bij leerlingen waar nog kansen op ontwikkeling liggen.
Uitdaging en verrijking
Op onze school vinden wij het belangrijk om de leerlingen die hier behoefte aan hebben uitdagende en verrijkende leerstof aan te bieden. Binnen de reguliere lessen hebben wij hiervoor diverse mogelijkheden. Zo kunnen leerlingen aan de slag met plusboeken bij bijvoorbeeld rekenen, lezen of taal. Deels kan het zijn dat een leerling reguliere lesstof overslaat om tijd te creëren voor deze uitdaging en verrijking.
De Koraal- en Nemogroep
Er zijn ook leerlingen die naast dit uitdagende en verrijkende aanbod in de reguliere lessen meer aankunnen. Voor deze leerlingen bestaat de koraalgroep. Dit is een 'plusgroep' voor de leerlingen uit groepen 4 t/m 8. Elke woensdag begeleidt onze intern begeleider, die opgeleid specialst meer- en hoogbegaafdheid is, deze leerlingen.
De Octopusgroep
Bij ons op school bieden wij leerlingen uit de bovenbouw die het prettig vinden om met hun handen te werken en te creëren de mogelijkheid om deel te nemen aan de Octopusgroep. De leerlingen worden geselecteerd voor de Octopusgroep op basis van observaties door de groepsleerkracht(en) en de Intern begeleider. Deze observaties vinden plaats op basis van schoolresultaten, de leerstijl (voorkeur voor praktisch leren en/of leren met de handen) en de leermotivatie.
Waar staat de Octupusgroep voor?
Een Octopus is een dier met acht tentakels, die elk voorzien zijn van honderden “zuignopjes”. Die zuignappen zijn in staat om zich aan een verscheidenheid aan oppervlakken te hechten. De octopussen kunnen hun tentakels ook gebruiken om te zwemmen, te graven en te communiceren. Ook kunnen ze hun tentakels gebruiken om gereedschap te maken en kunnen ze er makkelijk dingen mee opruimen.
Wat een toepasselijke naam voor een groep leerlingen die ook graat werkt met al hun tentakels! Verder doet het woord octo (=acht) ons denken aan de achtste gewoonte van Stephen Covey. Deze achtste gewoonte gaat over het leven van je passie. Dat doen waar je hart sneller van gaat kloppen en waar je een blij gevoel van krijgt.
Precies dat is wat we doen in onze Octopusgroep! Naast de Koraalgroep en de Nemogroep is dit óók een manier om aan te sluiten bij de talenten en behoeften van een aantal van onze leerlingen.
De volgende onderwerpen staan centraal tijdens de lessen van de Octopusgroep:
- Leermotivatie
- Executieve functies
- Leren met je hoofd, hart en handen
- Leren in de setting binnen en buiten school
- Bedrijven bezoeken, EHBO lessen volgen, natuur enz.
- Eigen moestuin beheren
- Organiseren van een lunch voor alle leerkrachten
- Koppeling met de Koraalgroep en leerlingenraad bij bepaalde onderwerpen zoals bijv het organiseren van een activiteit, meehelpen bij het maken van het decor voor de eindmusical enz.
De leerlingen volgen elke woensdagochtend van 10.30 uur tot 12.00 uur de Octopusgroep onder leiding van Nicole Nijhuis (intern begeleider). Door een meer praktische benadering zullen de leerlingen zich competenter voelen over hun eigen kennis en vaardigheden, een beter zelfbeeld krijgen en meer profiteren van de lessen.
International Primary Curriculum (IPC)
Onze school is groot voorstander van onderzoekend en ontdekkend leren. Het International Pimary Curriculum (IPC) sluit hier naadloos op aan. Tijdens deze lessen komt de talentontwikkeling van de aan ons toevertrouwde leerlingen goed tot zijn recht. Voor meer informatie verwijzen wij u naar de informatie over IPC op onze website.